VERSURI

PORTRETUL UNUI GĂND

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

                  Ovidiu Scridon şi atunci când se dezvăluie pare că ascunde sensuri nebănuite. Spune multe prin cântecele şi versurile sale, dar nu te lasă să îl cunoşti, ci doar să îl intuieşti. Ceea ce oferă lumii este partea care poate fi văzută, cea în care îndrăgostiţii se regăsesc, retrăiesc şi îşi mângâie rănile, cu arcuşul cuvintelor, împreună cu interpretul.

                  Versurile din acest volum sunt în mare parte scrise pentru muzică, de aceea respectă metrica impusă de acordurile sonore. Este viaţă şi forfotă în aceste cuvinte care închid în ele iubiri, tristeţi, despărţiri, un trecut pe care asumându-şi-l, îl poartă cu sine. Răzbate o tristeţe acută din aceste poeme devenite cântec, dar sunt aproape sigură că Ovidiu Scridon nu ar da tristeţea sa pe nimic, refuzând o viaţă mediocră, dar lipsită de durere. Se arată în această carte, pe el cel de atunci, cu toate rănile la vedere, confesiv, curajos. Ne spune că focul orb al destinului l-a făcut să iubească adânc şi sincer, până la capăt. Dar viaţa sa, aşa cum reiese din acest grupaj, a fost trăită plenar, cu toate bucuriile îngăduite muritorilor, anii fermecători ai studenţiei, vacanţele, dragostea până dincolo de dincolo pentru părinţi. Îşi ia curajul de a trăi şi mâine, din bucuria că există un loc în care, întorcându-se, va trăi îmbrăţişarea tămăduitoare a mamei. De fapt, autorul este un om optimist, locuit de o forţă vitală, care îl face să râdă sănătos şi cu poftă, de circul lumii. A învăţat că viaţa este foarte frumoasă şi de aceea, o celebrează zilnic, aşa cum se cuvine.

                  Identitatea lui Ovidiu Scridon este limpede şi cântată cu mândrie: ,,Sunt fecior cu vorba rară,/Născut în mijloc de ţară,/Pe o vale lâng-un deal,/Într-un loc numit Ardeal.”

                  Ne oferă o parte din fiinţa sa, concretizată în ,,Portretul unui gând”. Se cuvine să îi mulţumim, aplaudându-l la scenă deschisă. Pentru că fiinţa lui Ovidiu Scridon este spintecată de o sensibilitate dureroasă, nobilă, care se hrăneşte cu dragoste şi prietenie.

                  Acum, din substanţa clipei ce trece, Ovidiu Scridon, îşi construieşte viitorul. Senin, calm, profesionist, îşi vede de treabă. Scrie, compune, cântă şi în toate acestea se ia în serios, ceea ce poate fi suficient pentru a consolida un destin, numit Ovidiu Scridon.

       Un diagnostic.  Ovidiu Scridon e  bolnav. De iubire. Cu frisoane grele de  poezie. Cu frisoane grele de muzică. Fiindcă, la boala sa, Iubirea , Dumnezeu a  mai pus două talente-de-tămăduire : poezia  și   muzica. Folk, îndeobște…

         Poezia lui are o deformație celestă. E scrisă  metric, geo-metric si-metric , tocmai spre a fi,  musai de a fi… cântată. Nu pot spune  însă nici că poemele lui ar fi pure texte de pus pe  muzică. Fiindcă,  la  noi cuvântul ”text” s-a cam depreciat. Și l-a compromis acea muzică  ușoară cu care  folkul se bătea prin anii 75-80. Una e să spui ”text” și alta ”poezie”. Deși există, cred eu, și o formulă mediană: ”versuri”. Părerea mea e repet, că  muzica  ușoară a distrus  ideea de, măcar de … vers. Și, nu-s de vină textierii pentru acele  enormități  gen ”soare-mare”, ”țară-vară” sau  –  citatul preferat al lui Tudor Gheorghe –  ”ogor-tractor”. De vină erau rigorile ideologice  comuniste.  Fiindcă un textier avea  alături de condei lista cuvintelor  interzise. Spre exemplu ”moarte” era unul, fiindcă în societatea comunistă  nu trebuia să  moară nimeni. De aici  veselia sinistră a unor texte optimiste,   idioate făcute așa ca să treacă de cenzură. Explic aceste interdicții vechi  de  istorie a ideologiei aplicate, ca să se  înțeleagă ce vreau eu a spune  prin ”versuri” și ”versuri de cântat”. Deci, sunt o poezie rimată  perfect,  populată cu imagini și metafore, făcută pentru a  îmbrăca, sau a se  îmbrăca într-o melodie.

         Aici apare problema diferențierii muzicii folk de celelalte genuri. Ea folosește cu mici excepții versuri sau poeme adevărate, scrise de clasici, notorii  fie și necunoscuși, dar Poeți.

         Din această perspectivă , în cazul Scridon avem de-a face  cu  un  Poet. Un  ”poet de  muzică…” Nicidecum  un textier… Aștept cu nerăbdare  încă  o carte a Poetului , Una  nedestinată  cântecului  spre a-mi întregi imaginea că Ovidiu Scridon scrie și Poezie pură.

         Dealtfel , mina  descoperită în sufeltul lui  prin acest op arată un zăcământ bun. Promițător. Îmbucurător. Sigur s-ar putea, ca  poet ce îs pe  lumea asta, să fiu  prea  pretențios.  Să-i cer prea mult. Deși nu cred  în această ipoteză. Oricum, chiar dacă  ne-am  opri la versurile  minunte din această carte  –  destinate, botezate, însemnate spre a fi cântate –  cu certitudine, Ovidiu Scridon e Poetul propriilor cântece.

         Și asta e chiar,  destul. Suficient ca act artistic. În care, scopul este  unul generos și  înălțător: a cânta spre a încânta sau a descânta.

Tu ce-ai făcut astăzi?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

         În momentul actual este destul de greu să rămâi autentic atunci când faci literatură la modul serios şi să nu scapi din vedere importanţa impactului ei asupra cititorului. Ovidiu Scridon este poetul căruia îi reuşeşte acest lucru. În acest fel original, chiar şi la nivele subtile de ardere interioară, Ovidiu nu ne ascunde nimic din ceea ce fiinţa umană poate avea de nepătruns, dovadă că bucuria se naşte din propria esenţă, mai presus de tristeţe şi în ciuda faptului că aceasta din urmă se află liberă în lume şi dornică de a se perinda de la un anotimp la altul. Iată cum se creionează această idee: „M-a-mpovărat și pe mine tristețea/ Și am simțit că totul se termină./ Crede-mă, chiar asta-i frumusețea:/ Din întuneric să vii spre lumină.” sau „Deseori lucrurile simple sunt cele mai frumoase,/ Iar cele mai valoroase nu costă nimic./ Uneori trebuie să înțelegi că este important/ Să faci din fericire/ O prioritate.”

         Rezultă un produs artistic alcătuit pe baza unui mecanism retoric sensibil, adică un combustibil în esenţă deliberat, care îşi propune să asigure spectacolul inteligenţei capabile să-l determine pe cititor să deschidă şi să redeschidă un volum de versuri curat, scris cu gust şi nesfârşită atenţie.

         Aflate dincolo de dorinţa de senzaţional, poemele sunt detaşate dar, în fiecare dintre ele există ceva pasional, rezultatul fiind o poetică fină şi surprinzătoare. Aş putea spune că e patimă pură, chiar dacă uneori lucrurile se pot complica ajungând până la formule artistice diferite ce te pun pe gânduri: „Te iubesc până la lună și `napoi,/ Iar dragostea-i frumoasa rătăcire,/ Parcă și stelele-s pe cer tot pentru noi/ Și când respir, respir iubire”.

         Interesant este modul în care textele se transformă parcă în partituri muzicale relaxante, dovadă că artistul lucrează perfect cu toate instrumentele acordate. De aceea: „Muzica vine din cer/Armonia cântecului străbate sufletul tău încercat,/ Zorile fericirii îți smulg bucurii uitate,/Ritmul cadențat al grijilor inutile se pierde-n asfințit.”

         Naturaleţea lingvistică se observă cu uşurinţă, nimic nu este forţat, asocierea de cuvinte nu umbreşte claritatea stărilor-spectacol descrise, dimpotrivă, le accentuează, nepermiţându-le să cadă absolut deloc în capcana banalului: „Într-o lume perfectă/ N-am cunoaște neliniștea ori uitarea,/ N-am căuta fericirea în locuri îndepărtate,/ Cu orice preț pe insule exotice./ Într-o lume perfectă, am ști că Paradisul/ Este acolo unde simți Iubirea.”

         Unul dintre meritele acestui volum de versuri este structura unitară a conţinutului rafinat, asamblată într-un flux inspiraţional bine direcţionat spre cititor şi format din confesiuni, interiorizări sau zbucium sufletesc, ca în cele din urmă, să se revină la relaţiile fireşti, fără a accelera sau a bulversa întâmplările: „Amintiri, dorințe,/ Tristeți, împliniri,/ Așteptări, temeri,/ Iubiri, dezamăgiri,/ Speranțe, iluzii,/ Toate aliniate/ În așteptarea zorilor”.

         E o stare de spirit care nu include protestul sub nicio formă, iar această tehnică devine cu atât mai valoroasă cu cât se răsfrânge asupra cititorului, asupra perspectivelor în care poate fi surprins, detaliile, desigur, fiind cele care asigură condimentul fiecărei stări şi, implicit, a întregului film imaginar: „Totu-n jur e bucurie;/ Plante, flori, copii,/ Munții numai buni de luat la pas;/ Se trăiește frumos,/ Se pregătesc din vreme nostalgiile/ Pentru toamna care va veni”.

         Bine ancorat într-o lirică preţioasă, Ovidiu Scridon ne oferă poezii dintre cele mai frumoase ale acestei arte unde nu poţi trece cu vederea calitatea scrisului şi poeticitatea discursului, ambele încărcate emoţional şi punctate surprinzător cu fineţea pe care o dovedeşte ca un poet mai poet odată cu acest volum ce-l obligă să reinventeze şi alte realităţi pe care să le cucerească în ritmul firesc şi continuu al emoţiilor sale.

         Prin urmare, e cert că Ovidiu Scridon posedă secretul echilibrului şi succesului în această artă, aşa cum muzica lui restaurează lumi esenţiale într-un mod tandru. Şi dacă există şi o altă faţă a acestui lucru, atunci, cu siguranţă avem de-a face cu cele mai proaspete câmpii de cuvinte!

ULTIMILE NOTĂȚI

Noutăți, poze, muzică & multe altele

Salut lume!

News Salut lume! oviadm 31 mai 2022 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor…